Din IP

Lite nyttigt för dom står nära en.

Du som är anhörig

Eftersom den som har fibromyalgi lider av symptom som inte syns på utsidan är det svårt för personer runtomkring att förstå exakt vad den sjuke går igenom. Det är så mycket lättare när det handlar om ett brutet ben eller någon annan yttre, synbar orsak till att man inte mår bra.


Sjukdomen bidrar till problem som utmattning, magsmärtor/-problem, depression, kronisk smärta och humörsvängningar och du kanske ställer dig frågan hur du som anhörig på bästa sätt kan stötta en närstående som har drabbats av fibromyalgi.

Lyssna

Lyssna på när den drabbade berättar om hur fibromyalgin får dem att känna sig. Eftersom smärtan och tröttheten inte syns kan det vara svårt att förstå varför det är så många saker som den drabbade inte klarar av att göra. Om du lyssnar på hur de känner sig och varför de inte klarar av att göra vissa saker blir det lättare för dig att förstå och därmed lättare för dig att vara till stöd och hjälp.

Titta förbi

En fibromyalgiker får ofta tacka nej till olika typer av aktiviteter vilket kan innebära att de socialt sett kan bli mer isolerade. De sitter hemma fastän de egentligen vill kunna följa ut på saker och detta kan naturligtvis göra att de känner sig deprimerade. Försök att titta in på spontana besök då & då och gör något tillsammans, som den drabbade klarar av att göra.

Fråga vad du kan göra

Fråga dem vad du kan göra för dem när fibromyalgin är som värst. De kanske behöver hjälp med att städa, laga mat, gå ut med hunden, hämta barn m.m. Att hjälpa dem med detta gör att de slipper ångesten över att inte klara av att göra det som behövs göras, något som hade fått dem att må ännu sämre psykiskt.


Se bara till att du inte går in och hjälper till mer än nödvändigt – att själva få göra det som de klarar av är viktigt för deras självkänsla.

Följ med till läkaren

Under lång tid sågs fibromyalgi som en inbillad käringsjukdom, men i dag är det ett vedertaget och erkänt sjukdomstillstånd. Det finns dock läkare som fortfarande inte riktigt tror på att det är en verklig sjukdom och därför kan det kännas skönt för den drabbade om du följer med som ett stöd vid läkarbesök. Prata med den sjuke om vilket stöd han/hon behöver. Kanske räcker det med att du är med som sällskap eller så kanske den sjuke behöver ha dig som språkrör eller medlare om han/hon känner att det är en för stor psykisk anspänning att behöva prata själv.

 

Att följa med på läkarbesök ger dig också större insikt och förståelse i den drabbades fibromyalgibehandling – vilka olika läkemedel de äter och varför, vilka olika former av terapier som kan lindra fibromyalgisymptomen etc.

Uppmuntra träning

Att träna är inte direkt något som någon som lider av kronisk smärta längtar efter att göra, men det är vetenskapligt bevisat att fibromyalgiker mår bättre om de gör det. Men gå inte ut för hårt -  då kan den sjuke känner sig stressad av det och må dåligt i stället. Börja med att försöka få med dem ut på en promenad varje dag för att sedan öka på promenaderna eller förslå att ni kan utföra någon form av lättare träning tillsammans, exempelvis på ett gym.  

Vad du INTE ska säga

Det finns en del saker du bör undvika att säga till någon som lider av fibromyalgi och många av kommentarerna har att göra med problemet att det är en ”osynlig” sjukdom – dvs. du kan inte fysiskt se symptomen. Någon som lider av fibromyalgi vill inte höra:


”Men du ser ju inte sjuk ut”

”Du har nog bara en dålig dag”

”Du inbillar dig bara”

”Du ska se att det går över”

”Men så illa kan det väl ända inte vara”

”Försök att ha en mer positiv inställning”

”Det måste vara härligt att vara ledig”

”Det hade kunnat vara värre”

”Försök att komma ut lite mer, så blir det säkert bättre”

 

Ja frågan, du ser ju inte sjuk ut vet jag inte hur många gåner jag hört...

Kommentarer
Postat av: Sussie

Mmm det finns alltid klämkäcka personer som har svårt med det där som heter sympati eller förståelsen för andras lidande. Kramen på dig.

2011-09-02 @ 23:02:00
Postat av: Kurt

Håna andra går bra Klämkäckt eller?

2011-09-03 @ 19:35:20
Postat av: Sussie

Hmm?...Sicken klämkäck kommentar.



2011-09-04 @ 20:07:50
Postat av: Åse

Vistt är den Sussie, har tänkt på dig idag. Men det var en härlig bild du la ut, kommer sakna honom men han får det kanon där. Kramar om..

2011-09-04 @ 20:14:14
URL: http://asease.blogg
Postat av: Sussie

Ordet klämkäck verkar ha blivit ett tyvärr så träffande ord för dig "Kurt", Men min mening var inte att håna varken dig eller någon annan specifik person. Men det jag menar är just det om man vet att en människa har & lider av sjukdomen fibromyalgi då borde man också förstå att det är en sjukdom som inte går att påverka på ett sådant sätt som att uttala sig i orden som står ovan. Så än en gång, jag känner inte dig, Och eftersom du uttrycker dig som du gör angående mitt inlägg så känner du verkligen inte heller mig.

2011-09-04 @ 20:27:40
Postat av: Betraktaren.

Vilka som ligger bakom namnet " Kurt " är inte så svårt att lista ut, samma personer hatar synonymer i sin Egna Blog och den som enbart handlar om hur minst en arbetsför person lever på andras arbete och det som vanligt utan några som helst samvetskval. Hur en fullt full människa dagarna i enda med ryggproblem klarar av att åka Europa runt i husbil men inte klarar av att göra ett dagsverke utan att försäkringskassan kräver tillbaks skattepengar är obegripligt. Finns dem som har det mycket värre i samhället men som biter ihop och gör sin plikt mot staten sen så finns parasiterna, bara att beklaga dessa svaga i tron sk, människor.

2011-09-05 @ 09:54:38
Postat av: Sussie

Jag kan ju som bara hålla med dig ”Betraktaren”, visst det låter konstigt det du skriver att en människa som har fel på ryggen sin & som kanske är sjukpensionerad eller långtids sjukskriven har den orken att sitta i en Husbil & åka Europa runt dagarna i ända, Det låter ju väldigt konstigt också i mina öron & ja visst kan jag också tycka att dem ska betraktas som samhälls parasiter som faktiskt förstör för dem som är sjuka på riktigt & för vissa sjuka människor även faktiskt förgör hela deras vardag. Men det här verkar som vara ett väldigt känsligt ämne för personer då inga människor verkar som kunna stå för sina åsikter i frågan då man lägger ut falska namn när man ”Hoppar” på folk i sin skrift. (Ja detta är ju som skrivet bara min egen åsikt….)

2011-09-05 @ 13:26:33
Postat av: Grefven

Ta inte åt dig Sussie av Kurts kommentar. Bakom den döljer sig troligen idioterna från borås, dom brukar använda det namnet när de ska trakassera andra, av någon anledning så tycker dessa fyllesvin de har rätt att bära sig illa åt och häckla vem dom känner för, kommentarerna brukar gå i fylledillets spår, ju fullare desto mer obegripligt. Vi har råkat ut förr för dessa individer så man lär sig.....

2011-09-05 @ 18:14:49
Postat av: En som har samma sjukdom

Varför förstör ni Åses inlägg med en massa dravel?

Läs och förstå sjukdomen.Även hennes gubbe borde skämmas.

2011-09-05 @ 21:11:17
Postat av: Sussie

Tack för förklaringen Grefven, Men det är klart att jag tar åt mig, men jag kan ta det. Det jag däremot inte kan förstå är det att ”Kurt” av någon anledning som jag dessutom inte har en aning om vem personen i fråga är, Och poängterar att den personen i fråga heller inte har en aning om vem jag som person är då man kan påpeka att jag skulle håna ”någon” av vilken anledning & varför? Jag skrev det första inlägget då jag vet att ”plumpa” kommentarer från sk ”Klämkäcka” personer bara sårar & gör livet bara mer jobbigt för den som redan lider av sin sjukdom, och om någon ser det som ett hån…Ja då kan jag bara tycka synd om personen ifråga. Självklart är det inte heller min mening att förstöra Åses inlägg på bloggen med en massa dravel, då det är en mycket bra,varm & innehållsrik blogg som hon har byggt upp. Men det sk dravlet som beskrivs måste ju ändå ligga i varje enskild läsares åsikt. Men jag backar lite smått & har nu inge mera att skriva om i detta inlägg.



2011-09-06 @ 07:55:56
Postat av: Åse

Sussie fortsätt gärna skriv, dom som kallar sig som min vän och inte vågar skriva under med sitt namn. Ja det är inte min vän men det är du Sussie som vågar stå för den du är. Börjar starkt misstänka en roddbåt för ip nummret vissade sig komma därifrån.



Sussie, kram i mängder och snart måste det vara dags...<3

2011-09-06 @ 15:17:16
URL: http://asease.blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0